2 listopada 2024
gra

Krótko o D&D, czyli o początkach RPG i klimatycznej rozgrywce

Fabularne gry RPG pojawiły się w 1974 roku i na zawsze odmieniły rynek gier. Papierowe gry fabularne z czasem zostały przeniesione na ekrany, ale oryginalne wersje wciąż cieszą się wielką popularnością. Na czym dokładnie polega słynne D&D?

Dungeons and Dragons

Blisko pół wieku temu wielu fanów fantastyki pragnęło zanurzyć się w magicznym świecie. Niestety możliwości były ograniczone. Wszystko odmieniło się dzięki dwóm nerdom, którzy wydali grę fabularną Lochy i Smoki, czyli popularne Dungeons & Dragons. Od tej pory każdy mógł wyruszyć na poszukiwanie skarbów i niezapomniane przygody w fantastycznym świecie. Wystarczył ołówek, parę kartek papieru i wielościenne kostki do gry.

Dungeons & Dragons było niezwykle popularne w latach 80 i 90. XX wieku. Aktualnie na nowo przeżywa swoją młodość. W dużej mierze jest to zasługa serialu Stranger Things. który skradł serca milionów widzów na całym świecie.

Zasady gry D&D

Początek jest taki sam jak w większości komputerowych gier RPG. Polega na stworzeniu bohatera, którym gracz następnie będzie sterował i eksplorował wykreowany świat. W tym celu potrzebny jest ołówek i kartka papieru, która wkrótce stanie się kartą postaci.

Gracz musi zgodnie z zasadami stworzyć swoją postać, a więc wybrać jej rasę, klasę i określić charakter. To dopiero początek. Trudniejszym wyzwaniem jest stworzenie historii i koncepcji bohatera. Skąd pochodzi? Czym kieruje się w życiu? Jakie ma pragnienia? Jakie ma cechy charakteru? Jak wygląda? Bez tych elementów gra w D&D traci wiele ze swojego klimatu, a czasem staje się niemożliwa.

To na podstawie tych informacji podejmowane są decyzje, a całość musi być spójna i logiczna. To również na tym opiera się Mistrz Gry, który wymyśla fabułę i wprowadza graczy w stworzony przez siebie świat.

Albo zamiast grania w domu, zawsze możesz to zrobić na świeżym powietrzu, w tak pięknych lokacjach, jak choćby najpopularniejsze miejsca w Warszawie.

Przebieg rozgrywki D&D

Największa odpowiedzialność spoczywa na Mistrzu Gry (zwanym również Mistrzem Podziemi). Posiada on obszerną księgę wskazówek, plansze z informacjami na temat podejmowanych przez graczy decyzji, a także komplet wiadomości dotyczących bohaterów. Zadaniem Mistrza Gry jest wprowadzenie odpowiedniego klimatu, ukazanie magii świata i przeprowadzenie graczy przez całą stworzoną przez siebie historię (choć gra może skończyć się wcześniej, jeśli bohaterowie po drodze zginą).

Żeby całość przebiegła płynnie i zachwyciła graczy, Mistrz Gry musi być gawędziarzem. Od jego słów i umiejętności przedstawiania historii zależy odbiór całej rozgrywki. Musi również planować, pamiętać o każdym szczególe, słowach wypowiedzianych przez bohaterów i ich czynach. Tym sposobem można stworzyć wielowątkową fabułę z niespodziewanymi zwrotami akcji i uzależniającym klimatem.

Z kolei gracze muszą przestrzegać pewnych zasad, choć ograniczeń jest niewiele. Świat jest w pełni otwarty, a odgrywanie ról zależy od wyobraźni i umiejętności wczucia się w sytuację swojej postaci. Trzeba przy tym pamiętać o jej charakterze, historii i motywacjach. Te cechy (oczywiście poza historią) mogą zmieniać się w trakcie rozgrywki, tak jak zmieniają się ludzie. Muszą to być jednak spójne i logiczne zmiany, które mają swój racjonalny powód wynikający z przeżywanych przygód.

Podczas rozgrywki w Dungeons & Dragons nieodzownym elementem są wielościenne kości. Od nich zależy wiele rzeczy, takich jak skuteczność ataku, powodzenie danej akcji (ucieczka, wspinaczka, szukanie tajnego przejścia, kradzież, włamanie, oszustwo, przekupstwo, intuicja, rzucenie zaklęcia oraz wiele innych). Gracze rzucają kością za każdym razem, gdy chcą podjąć jakąś akcję, a wynik mówi, czy udało się osiągnąć sukces. Następnie mistrz gry rzuca swoimi kośćmi, aby określić skutki podjętego działania.

Najważniejszym elementem są jednak historie, rozmowy i współpraca. Stworzona historia może wciągnąć na długie godziny. Pojedyncze sesje trwają od kilku do nawet kilkudziesięciu godzin (oczywiście rozłożonych w czasie). Klimat często podkręcany jest poprzez stworzenie idealnej atmosfery do gry, która zależna jest od koncepcji przygody. Może to być nastrojowa muzyka lecąca w tle, czy chociażby świeczki i lampiony zamiast światła żarówek.